Harry Potter: Hogwarts Battle - Review - De Spel Reporter (2024)

Recent hebben we alle Harry Potter films nog een keer gekeken en toen kwam het bordspel Harry Potter: Hogwarts Battle bij mij op de radar. In dit coöperatieve deckbuilding spel ben je een van de helden: Harry, Hermelien, Ron of Marcel. Met toverspreuken, items en bondgenoten moet je slechteriken verslaan terwijl je de drie locaties beschermt.

Om spoilers te voorkomen heb ik alleen componenten uit de eerste drie jaren gebruikt voor de foto’s.

Speloverzicht

Je speelt Harry Potter: Hogwarts Battle over zeven jaren, waarin het spel steeds moeilijker wordt. Voor elk jaar op Hogwarts zit er een kleiner doosje in de box. Elk jaar voegt iets toe aan het vorige en de kaarten en regels zitten in het doosje. In elk spel bouwen de spelers hun deck op en leren ze nieuwe spreuken en maken ze vrienden, die hen helpen. De spelers moeten samenwerken om de vijanden te verslaan. De eerste twee jaren zijn bedoeld als introductie op het spel en als je bekend bent met deckbuilding kun je gelijk met jaar drie beginnen.

Harry Potter: Hogwarts Battle - Review - De Spel Reporter (1)

In elk jaar zijn er een aantal elementen hetzelfde. Elk beurt begint met het omdraaien van een Dark Arts kaart. Hierop staat vaak iets wat negatief is voor jou en je spelgenoten, zoals het verliezen van levens of het toevoegen van een ‘villain control’ symbool aan de locatie. Daarna activeren de slechterik-eigenschappen. Hoeveel vijanden er liggen hangt af van het jaar. De slechteriken worden elke beurt geactiveerd totdat je deze verslagen hebt en een nieuwe slechterik zijn of haar plek inneemt. Daarna is de actieve speler aan de beurt.

Harry Potter: Hogwarts Battle - Review - De Spel Reporter (2)

Elke speler heeft een eigen starterdeck met tien kaarten en je begint met vijf kaarten in je hand. In jouw beurt mag je deze kaarten uitspelen. Je kunt bijvoorbeeld munten verzamelen om een nieuwe kaart te kopen of je verzamelt aanvallen (de bliksemflitsen). Deze symbolen verzamel je op je spelersbord en deze speel je uit aan het einde van je beurt. Als je genoeg bliksemsymbolen op een vijand speelt, versla je deze en krijg je de bonus die op de kaart vermeld staat. Uit het marktaanbod kun je nieuwe kaarten kopen om je deck uit te breiden. Je mag zoveel kaarten kopen als je kunt en deze gaan op je discard pile.

Harry Potter: Hogwarts Battle - Review - De Spel Reporter (3)

Aan het einde van de beurt kijk je of de slechteriken de locatie hebben overgenomen (door het aantal tokens te tellen wat daar ligt). Als een locatie is overgenomen komt er een nieuwe locatie en wordt het spel moeilijker. Het is dus belangrijk om er voor te zorgen dat de slechteriken hun doel niet behalen.

Je wint het spel door alle vijanden te verslaan. Maar als de vijanden alle drie de locaties weten te veroveren dan heb je verloren.

Harry Potter: Hogwarts Battle - Review - De Spel Reporter (4)

Eindoordeel

Dit spel is heel leuk voor iedereen die fan is van de boeken en de films. Daarnaast is het een goede manier om nieuwe spelers bekend te maken met het principe van deckbuilding.

In dit spel wordt veel artwork uit de films gebruikt. De slechteriken en de bondgenoten en soms items kun je allemaal herkennen uit de film. De doos ziet er ook al heel tof uit (dit is een soort koffer), dus qua looks ben ik fan van het spel.

Het leuke aan dit spel vind ik het legacycomponent, waarmee je steeds nieuwe kaarten (en regels) toevoegt aan het spel. Anders dan een echt legacyspel, kun je hier wel opnieuw beginnen in een bepaald jaar. Gedurende de jaren wordt het steeds moeilijker. Persoonlijk vond ik het spel vrij makkelijk (zelfs in jaar 7). Het is helaas niet helemaal goed gebalanceerd. Met vier spelers is het misschien net wat uitdagender omdat dan meer spelers levens kunnen verliezen door ‘dark arts’ kaarten en eigenschappen van slechteriken. Voor de ervaren speler is het misschien een makkelijk spel, maar door het thema vind ik het wel heel leuk om op tafel te zetten.

Harry Potter: Hogwarts Battle - Review - De Spel Reporter (5)

De markt waar je kaarten kunt kopen zou ook beter kunnen. Je krijgt daar alleen nieuwe kaarten als je er eentje koopt. Anders wordt het aanbod niet ververst. Dit betekent dat de markt vol kan liggen met kaarten die je eigenlijk niet wil kopen (je kan ook niet later kaarten uit je deck verwijderen). Er komen voor elk jaar nieuwe kaarten bij, dus daardoor wordt de marktstapel ook steeds groter en is de kans dat je de juiste items vind kleiner. Daarom hebben wij de huisregel ingesteld dat elke speler een keer per spel het aanbod mag verversen.

IN HET KORT

• Soort spel: coöperatief & deckbuilding
  • Aantal spelers: 2-4